Виховний захід з трудового навчання профорієнтаційного напрямку.
Виховна година.
9 клас.
Автор: Пастушенко Сергій Степанович – вища категорія , стаж 22 роки, електронна адреса ( mister.pastushenko71@ukr.net) , класний керівник , вчитель трудового навчання , Смілянська загальноосвітня школа I-III ст. №10, Черкаської області ( вул. Лобачевського, 2 , м. Сміла, 20705, тел. (04733) 5-33-44, 3-75-88).
Тема: «Назустріч власній долі».
Мета: допомогти учням у виборі майбутньої професії; дати інформацію про навчальні заклади, де їх можна отримати; розвивати цілеспрямованість, працелюбність, наполегливість, навички з метою орієнтації учнів на свідомий вибір майбутньої професії; виховувати повагу до людей різних професій, до їхньої праці.
Завдання:
• Інформувати про різні шляхи отримання професійної освіти;
• виховувати повагу до праці;
• переконати в необхідності активної підготовки до професійного самовизначення;
• розширити знання про світ професій.
Епіграф: Кожен коваль свого щастя
1. Аналіз епіграфа до уроку
Учням задаються запитання:
• Як ви розумієте зміст даного вислову?
• Чи можете ви навести свої приклади на дану тему?
Учитель.
- Тема нашого заняття: «Назустріч власній долі». І почати нашу розмову я хочу з такої розповіді. Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював в школі, зустрічаючи своїх випускників, ставив їм запитання: «Чи задоволений ти своєю професією?» І часто отримував пригнічену відповідь: (!) Приблизно кожен третій помилився у своєму виборі професії , а кожен другий зізнавався в тому, що не зовсім задоволений, і якби починав все спочатку, то пішов би по іншій стежці.
- Як ви вважаєте, чому так багато молодих людей помиляється у своєму виборі професії?
Учень.
«Тиснуть» батьки;
Йдуть за модою;
Вибирають за компанію;
Наслідують героїв кінофільмів;
Нічого не знають про обрану професію.
Учитель.
Ви перерахували найпоширеніші причини помилок у виборі професії. Це й тиск батьків, переоцінка своїх можливостей, гонитва за модою. Але як же тоді вибрати правильно свій шлях у житті, свою професію?
2. Бесіда про необхідність кожної людини знайти у житті своє призначення, покликання. Використовуються літературні приклади, активні форми бесіди.
Учитель.
Кажуть, що "людина народжується два рази», вважаючи другим його народженням вибір професії. Народження людини як професіонала - процес складний і індивідуальний. Формування готовності людини до входження в нову якість - працівника, фахівця, професіонала - йде корінням в його дитинство, юність. Наприклад, побутує легенда, що в голандських сім'ях (будь- то найбагатша або найбідніша родина), коли народжується дитина і тільки починає щось розуміти, мати бере його долоньки і показує дитині на них дві борозни (вони завжди є на долоньках). Буква "М" по-голландськи означає - "людина". А якщо перевернути - латинська "W", що означає "work" - "робота". Людина і робота. Людині треба працювати, людина народжується, щоб працювати, і це велике щастя - знайти в житті своє призначення, своє покликання.
Так, у всі часи, праця - необхідна основа життя і розвитку людини і суспільства.
- Як ви розумієте значення слова "покликання"?
1-й учень.
Ступінь найвищої відповідності людини і її професії.
Учитель.
- Як ви думаєте, яке значення має праця в житті людини?
2-й учень .
• У праці формуються фізичні і психічні якості людини: витривалість, працездатність, сила волі, працьовитість, самостійність, свобода, ініціатива, творчість, честь і гідність.
3-й учень .
• Праця служить засобом самовираження і самоствердження: результат праці приносить людині відчуття задоволеності, повагу оточуючих.
Учитель.
- Так що ж таке "праця"?
4-й учень.
• Діяльність людей, один з видів активності, поряд з грою, пізнанням, спілкуванням, спрямована на створення матеріальних і духовних цінностей, необхідних для життя; розумові та фізичні затрати, що здійснюються людьми в цьому процесі, результат діяльності.
Учитель.
- Яким може бути зміст праці?
5-й учень.
• Праця фізична: пов'язана з витратами мускульної енергії;
• Праця розумова: в тому числі - навчальна;
• Праця художня: спрямована на створення цінностей естетичної культури.
Учитель.
Є притча, яка яскраво показує три типи ставлення до праці.
"На будівництві Шартрського собору підійшов подорожній та запитав у робітників:
- Що ви робите?
Один відповів: "Камені ношу" (праця примусова)
Другий сказав: "Гроші заробляю" (праця, як джерело існування)
Третій вигукнув: "Ми храм будуємо" (праця - служіння великій меті).
Далі проходить обговорення з учнями три типи ставлення людини до праці.
3. Психологічний практикум
Учитель.
У 1984 році в Америці було проведено дослідження про цінності молодих людей усіх прошарків суспільства. На питання про те, чого чекає людина від роботи, молоді люди визначили наступні 15 пріоритетів.
1. Бачити результати своєї праці.
2. Можливість надалі заробляти більше грошей.
3. Можливість не надто обтяжувати себе.
4. Можливість проявити розумові здібності.
5. Цікава робота.
6. Від мене не чекають, що я буду робити те, за що мені не платять.
7. Участь у перспективній справі.
8. Висока оплата.
9. Не вимагає важкої фізичної роботи.
10. Можливість навчатися ремеслу, розвивати свої здібності.
11. Визнання добре виконаної справи.
12. Суспільно-корисна робота.
13. Участь у рішеннях, що стосуються виробництва.
14. Гарне пенсійне забезпечення.
15. Чи не стати гвинтиком у величезному безособовому механізмі.
Кожному учневі вручається анкета з інструкцією: розставити позиції по важливості для себе, використовуючи числа від 1 до 15, визначаючи переваги.
Коли всі учні виконають завдання, проводиться обговорення, щодо того, як треба розставляти пріоритети.
Узагальнення: ми побачили власне ставлення до праці, визначили свої цінності, порівняли їх з думкою американської молоді.
4. Бесіда про професійний шлях.
Учитель.
Що таке професія, професійна трудова діяльність?
Професія - це соціальна характеристика людини, яка вказує на її приналежність до певної категорії людей, які займаються одинаковим видом трудової діяльності. Термін "професія" походить від латинського кореня, що означає: говорити, оголошувати, заявляти. Звідси слово "професор". Вибрати собі професію - означає не тільки вибрати собі роботу, але і бути прийнятим в певну групу людей, прийняти її етичні норми, правила, принципи, цінності, спосіб життя. Професійну долю ми намічаємо, як правило, по закінченні школи.
Трудова діяльність людини є професійною, якщо виконуються наступні умови:
- Професія характеризується наявністю певного рівня кваліфікації, майстерності, вміння, професійної підготовки, спеціально отриманих знань і навичок, які часто підтверджуються спеціальними документами про професійну освіту: дипломами, свідоцтвами, атестатами, сертифікатами.
- Професія є свого роду товаром, який людина може продавати на ринку праці. Причому, товаром, який користується попитом, за який інші люди готові платити. Тобто професійна діяльність може служити джерелом доходів людини. ( Учням демонструється презентаційний ролик консультаційної мережі "Моя професія" http://MyProfession.com.ua ).
Чим професіонал відрізняється від любителя і дилетанта?
Професіонал - це кваліфікована людина, що продає результати своєї праці.
Дилетант - це людина, що характеризується відсутністю необхідного стандартного рівня професійної кваліфікації.
Любитель - це людина, що займається яким-небудь видом трудової діяльності не заради заробітку, а для власного задоволення. Це не заважає деяким любителям досягати рівня професійної компетентності та якості діяльності, який не поступається рівню багатьох професіоналів.
Будь-яке ваше захоплення може стати приводом для зав'язування ділових знайомств, джерелом додаткового доходу або навіть поворотним пунктом для вибору нової професії.
Учитель.
У чому ж відмінність професії від інших видів трудової діяльності?
1-й учень.
Робота на садовій ділянці - теж вид трудової діяльності
Учитель.
- Двірник, вантажник, прибиральниця - це професія?
2-й учень.
Ні, тому що ніде не навчають цих занять, хоча вони і є трудовими.
Учитель.
Хтось знаходить роботу, яка потребує спеціального навчання. Більшість же намагається спочатку отримати освіту (у ВУЗах, на курсах, в коледжах, ліцеях, училищах), окреслюючи тим самим коло майбутніх кар'єрних можливостей.
Що ще є основною ознакою професії? На що ми сподіваємося, отримуючи професію?
3-й учень.
Вона буде приносити нам радість, задоволення і забезпечувати нас матеріально.
Учитель.
Що ще необхідно враховувати при виборі професії?
4-й учень.
Щоб збігалися інтереси, бажання, можливості і здібності людини.
Учитель.
Що таке "спеціальність"?
5-й учень.
Більш вузька область фізичних і духовних сил людини в рамках однієї професії.
Наприклад, професія - лікар. Спеціальність - стоматолог, терапевт, окуліст, хірург. Вузька спеціалізація – нейрохірург.
Учитель.
Які спеціальності ви знаєте в професії слюсар?
6-й учень.
Слюсар-сантехнік, слюсар-ремонтник, слюсар з ремонту автомобілів, слюсар механоскладальних робіт, слюсар-електрик т.д.
Уитель.
Таким чином, професія - це група споріднених спеціальностей. А що таке "посада"?
7-й учень.
Службовий обов'язок, функціональні обов'язки працівника на робочому місці.
Називає свої приклади професій, спеціальностей, посад.
Учитель.
Що таке кваліфікація?
8-й учень.
Ступінь професійної готовності працівника до виконання трудових функцій в рамках певної професії або спеціальності. Приводить приклади.
5. Практичне завдання: На аркуші паперу формат А2 зображено таблицю.
Знайти і виправити помилки в таблиці:
професія |
+/- |
спеціальність |
+/- |
посада |
+/- |
Лікар Льотчик Кінолог Вчитель фізики Тваринник Будівельник Журналіст Заступник Бригадир |
+ - + - + + + - - |
Маляр- штукатур Бухгалтер Репортер Терапевт Слюсар-сантехнік Токар Програміст Слідчий Вихователь |
+ - + + + - - + - |
Директор Завідуючий відділом Швачка Головний спеціаліст Космонавт Начальник зміни Медична сестра Старший продавец |
+ + - + - + - + |
Для того щоб розібратися кожному в собі самому, допоможе жартівливий тест з геометричними фігурами. Використовуючи три геометричні фігури-трикутник, коло і квадрат, намалюйте чоловічка. Що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення. Час виконання - 1 хвилина.
(Музика)
- Тепер підрахуємо кількість трикутників.
(Діти виконують завдання)
- А тепер слухайте ключ до тесту.
Перший тип: 6-8 трикутників- тип керівника , хороші викладачі. Яскраво виражене прагнення до лідерства , добре розбираються в людях.
Другий тип: 5 трикутників. Дуже відповідальна людина , добрі організаторські здібності. До дрібниць продумує свою діяльність.
Третій тип: 4 трикутника. Різноманітність інтересів і талантів. Схильність до індивідуальної роботи.
Четвертий тип: 3 трикутника. Тип вченого. Раціональний, об'єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.
П'ятий тип: 2 трикутника. Інтерес до мистецтва і людини. Тонко відчуває все нове і незвичайне.
Шостий тип: 1 трикутник. Винахідник , конструктор , художник. Володіє багатою уявою.
Звичайно, цей тест не відображає все різноманіття ваших талантів. Але , можливо, він допоможе вам задуматися про себе , про свої можливості і ви почнете розвивати ці здібності. У кінцевому підсумку це допоможе вам у виборі життєвого шляху.
6. Алгоритм вибору професії.
Учитель.
Кожна людина хоча б раз в житті обирала собі професію. Для прийняття правильного рішення при виборі професії вам необхідно враховувати ряд факторів – власні побажання, психологічні особливості та можливості, не слід забувати й про потреби ринку праці. Для цього існує так звана “формула вибору професії”, яка в загальному вигляді показує первинний алгоритм прийняття оптимального рішення в поєднанні наступних компонентів: “хочу” – “можу” – “треба”. Розкриємо коротко суть цих компонентів.
I. ”Хочу” – намагання особистості, тобто твої інтереси, нахили, мотиви, плани, професійні наміри. Це те заняття, яке ти робиш з інтересом, з бажанням, за власною ініціативою (як у школі, так і в позаурочний час). Якщо вибрана справа подобається, то ти охоче будеш працювати, підвищувати свою кваліфікацію, користуватися авторитетом, і в результаті, більше зароблятимеш.намагання особистості, тобто твої інтереси, нахили, мотиви, плани, професійні наміри.
II. ”Можу” – можливості особистості, тобто твій стан здоров’я, наявний досвід (знання, вміння. навички), психофізіологічні якості, здібності до різних видів діяльності. Наприклад, в якихось справах ти більш успішний, довго можеш займатися цією справою не втомлюючись, а в інших, навпаки, швидко починаєш нервувати, сердитись, у тебе нічого не виходить.
III. “Треба” – потреби суспільства, тобто твої уявлення про обов’язок, моральні установки, ціннісні орієнтації, знання світу професій і про перспективні спеціальності, які користуються попитом на ринку праці, і вірогідність працевлаштування за обраною професією. Слід врахувати, що отримання статусу безробітного – невиграшний початок трудової кар’єри. Тому вибираючи професію потрібно узгодити свій вибір з потребами суспільства в кадрах, кон’юнктурою ринку праці.
Але кінцевий оптимальний вибір своєї професії можна зробити тільки тоді, коли ви проаналізуєте всі компоненти формули вибору професії і співставите їх між собою та з вимогами професії до людини і вони співпадуть між собою хоча би частково.
7. Шляхи отримання професії.
Професії можна отримати в таких навчальних закладах:
ЦППРК – центр підготовки та перепідготовки робітничих кадрів (професійні ліцеї, училища).
ЗССО - заклад середньої спеціальної освіти (коледж, технікум).
ВНЗ - вищий навчальний заклад (університет, інститут, академія).
Аспірантура - після закінчення ВНЗ ви можете вступити до аспірантури. Термін навчання в очній аспірантурі - 2-3 роки, протягом яких ви здаєте іспити і пишете кандидатську дисертацію. У разі успішного закінчення аспірантури та захисту кандидатської дисертації вам присвоюється вчений ступінь кандидата наук.
Докторантура - після закінчення аспірантури ви можете поступити в докторантуру. Протягом терміну докторантури пишите докторську дисертацію. У разі успішного закінчення докторантури та захисту докторської дисертації вам присвоюється вчений ступінь доктор наук.
Сьогодні ви дізналися про значення праці в житті людини, про шляхи здобуття професійної освіти. Зараз ви вчитеся в 9 класі і повинні зробити вірний життєвий і професійний вибір. Хтось із вас продовжить навчання в 10 класі, хтось піде вчитися в училища, технікуми, але всі ви вже зараз можете вибрати свою сферу професійної діяльності, а також визначити профіль навчання в 10 класі.
Народна мудрість каже: щасливий той, хто радісно йде на роботу і з радістю повертається додому. Але , щоб радісно було йти на роботу, потрібно отримувати від неї задоволення, а це залежить від вдало вибраної професії. Тож бажаю кожному із вас не помилитися у своєму виборі.
Професія – гордість,
Професія – гідність,
Професія – щастя людського основа.
Нам всі їх дає держава рідна,
І кожна – потрібна, сучасна, чудова!
Бажаю успіхів!